Főoldal > 2017/18-as tanév képzési programja > Alternatív terápiás lehetőségek I. – Viselkedésrendezés

Tantárgy kódja

PSB1242L

Tantárgy neve

Alternatív terápiás lehetőségek I. – Viselkedésrendezés

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 9
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

A kurzus célja a hallgatók szemléletének és komplex problémamegoldó képességének formálása az eltérő magatartású gyermekek elfogadása és a fejlesztés lehetőségeinek tervezése érdekében.

Cél angol

The aim of the course is to raise awareness, to improve comprehensive problem solving skills in order to accept children with different behavior and to draft development plans.

Tartalom

A viselkedésrendezés elméleti háttere, viselkedésrendezés a gyakorlatban. A viselkedésrendezés lehetőségei az óvodai- és iskolai életben, külföldön adaptált programok. Az elemzőkészség fejlesztése a magatartás tüneteinek és kiváltó okainak feltárása érdekében. A láncreakciók, a problémák multikauzális jellegének megismerése. A viselkedésproblémák megelőzésének lehetőségei, a megfelelő viselkedés megerősítése pozitív konzekvenciák segítségével. A negatív konzekvenciák szerepe. A viselkedésrendezés néhány technikájának elsajátítása. A szülők és pedagógusok közti hatékony kommunikáció, a kapcsolattartás lehetőségei, szülőkonzultáció.

Tartalom angol

The theoretical background of behavior management. Behavior management in practice. Behavior management in child-care setting. Foreign-sourced programs. Improvement of analytical skills in order to explore behavioral symptoms and causes. Understanding chain reaction (disambiguation) and the multicausal nature of problems. Ways of preventing behavior problems, behavioral confirmation by positive consequences. The role of positive consequences. Learning behavior management strategies. Efficient communication, communication platforms and consultation between parents and educators.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Barnáné Likovszky M. (1999): Mindig a gyerekkel van a baj? Az egyéni bánásmód óvodai alkalmazása. Fővárosi Pedagógiai Intézet, Budapest Cloud, H. - Townsend, T. (2010): Gyermekhatárok. Mikor mondjunk igent és hogyan nemet gyermekeinknek? Harmat Kiadó, Budapest Csányi Y. (szerk.): A magatartászavarokkal küzdő gyermekek integrált nevelése-oktatása. Fogyatékos Gyermekek, Tanulók Felzárkóztatásáért Országos Közalapítvány, Budapest Lajkó K. (2008): A viselkedésváltoztatás elmélete és gyakorlata. A pszichés zavarok korszerű megközelítése, Medicina Kiadó, Budapest Rogge, J.U. (2007): Kell a gyereknek a korlát. Azért mégsem állhat feje tetejére a világ! Park könyvkiadó, Budapest Townsend, T. (2012): Kamaszhatárok. Mikor mondjunk igent és hogyan nemet a kamaszoknak? Harmat Kiadó, Budapest Winterhoff, M. (2012): Nem kötelező zsarnoknak lenni! Avagy: miért nem elég egyedül a nevelés. Kiutak, megoldások. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs

Irodalom angol

Barnáné Likovszky M. (1999): Mindig a gyerekkel van a baj? Az egyéni bánásmód óvodai alkalmazása. Fővárosi Pedagógiai Intézet, Budapest Cloud, H. - Townsend, T. (2010): Gyermekhatárok. Mikor mondjunk igent és hogyan nemet gyermekeinknek? Harmat Kiadó, Budapest Csányi Y. (szerk.): A magatartászavarokkal küzdő gyermekek integrált nevelése-oktatása. Fogyatékos Gyermekek, Tanulók Felzárkóztatásáért Országos Közalapítvány, Budapest Lajkó K. (2008): A viselkedésváltoztatás elmélete és gyakorlata. A pszichés zavarok korszerű megközelítése, Medicina Kiadó, Budapest Rogge, J.U. (2007): Kell a gyereknek a korlát. Azért mégsem állhat feje tetejére a világ! Park könyvkiadó, Budapest Townsend, T. (2012): Kamaszhatárok. Mikor mondjunk igent és hogyan nemet a kamaszoknak? Harmat Kiadó, Budapest Winterhoff, M. (2012): Nem kötelező zsarnoknak lenni! Avagy: miért nem elég egyedül a nevelés. Kiutak, megoldások. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Tóthné Gacsályi Viktória

Ekvivalencia

FR1322L, FP1452L