Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Tehetségpszichológia, tehetséggondozás

Tantárgy kódja

FR1310L

Tantárgy neve

Tehetségpszichológia, tehetséggondozás

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

9 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A tantárgy célja, hogy a hallgatók ismereteket szerezzenek a tehetséggel kapcsolatos korszerű hazai és nemzetközi megközelítésekről. Ismerjék meg a hazai iskolai tehetséggondozás gyakorlatát, annak erősségeit és kritikus pontjait. A tehetségek átlagtól eltérő fejlődési sajátosságait, pszichés jellemzőit megértve legyenek képesek a tehetségfejlesztés pszichológiai alapjait integrálni a pedagógiai gyakorlatukba. A tehetséges gyermekek sajátos exogén és endogén szükségleteikre váljanak érzékennyé, és tudjanak együttműködni más szakemberekkel a tanuló személyiségfejlesztése érdekében.

Cél angol

The aim of the course is to gather knowledge on up-to-date national and international approaches of talent management. The students should get familiar with the practical aspects of the Hungarian talent management in schools, its strengths and critical points. Understanding the different than average development and psychological features of talented children, they should be able to integrate the psychological basis of talent development into the pedagogical practice. They should became aware of the special exogenous and endogenous needs of talented children, and be able to cooperate with other specialist regarding the development of the student’s personality.

Tartalom

A tehetségfogalom perspektivikus változásai. A tehetség komponensei, értelmező modelljei. Főbb tehetségtípusok és jellemzőik: a matematikai, nyelvi, képzőművészeti, mozgásos, zenei, és társas-vezetői tehetség felismerése és pszichés jellemzői. A tehetségdiagnosztika elmélete és gyakorlata. A tehetségazonosításban leggyakrabban alkalmazott tesztek és kérdőívek. A kreativitás és problémamegoldó gondolkodás szerepe a tehetségfejlesztésben. Tehetséggondozási stratégiák: gazdagítás és gyorsítás. A tehetséges gyermekek társas-érzelmi fejődése. Tehetség és teljesítmény: alulteljesítő tehetségek. Speciális problémákkal küzdő tehetségek, autisták és savantok különleges jellemzői. A hatékony tehetséggondozó iskola ismérvei. Mentorok, pszichológusok, tanácsadók szerepe a fejlesztésben. Működő hazai tehetséggondozási programok, a fejlesztés alternatívái. A tehetségdiagnosztika módszerei: módszerválasztás, vélemények gyűjtése, tesztek alkalmazása, ezek következményei, egymásnak ellentmondó, illetve egymást megerősítő eredmények. Tehetségdiagnosztikai eszközök: képességvizsgálatok, kreativitásvizsgálatok, motiváció vizsgálata, személyiségvizsgáló módszerek. Tehetségdiagnosztika matematikai statisztikai alapjai.

Tartalom angol

The perspectival changes of the concept of talent. The components and interpretative models of talent. Recognising the main talent types and their features: mathematics, language, arts, movements, music and social-leadership talents, and their psychological features. The theory and practice of talent diagnostics. The most common test and questioners in the identification of talents. The role of creativity and problem solving in talent development. Talent management strategies: enrichment and acceleration. The social and emotional development of talented children. Talent and performance: underperforming talented. Talented with special problems, special features of autists and savants. The criteria of an effective talent management school. The role of mentors, physiologists and advisors in development. Running Hungarian talent management programmes, the alternatives of development. The methods of talent diagnostics: choosing the method, collecting opinions, using tests, their consequences, contradictory and synergic results. Tools of talent diagnostics: methods for the examination of abilities, creativity, motivation and personality. The mathematical statistical basis of talent diagnostics.

Számonkérés

Kollokvium

Számonkérés angol

Examination

Irodalom

Balogh L. (2004): Iskolai tehetséggondozás. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. Balogh L. (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Urbis Könyvkiadó, Budapest. Gyarmathy É. (2001): A tehetségről. Arany János Tehetséggondozó Program Intézményeinek Egyesülete, Miskolc Herskovits M. (1998): A tehetséges gyerekek felismerését és fejlesztését szolgáló egyéni tanácsadás lehetőségei. In: Ritoókné Ádám Magda (szerk.): A tanácsadás pszichológiája. Szöveggyűjtemény. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Mező F. (2004): A tehetség tanácsadás kézikönyve. Tehetségvadász Stúdió ¬– Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület, Debrecen. 

Irodalom angol

Balogh L. (2004): Iskolai tehetséggondozás. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. Balogh L. (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Urbis Könyvkiadó, Budapest. Gyarmathy É. (2001): A tehetségről. Arany János Tehetséggondozó Program Intézményeinek Egyesülete, Miskolc Herskovits M. (1998): A tehetséges gyerekek felismerését és fejlesztését szolgáló egyéni tanácsadás lehetőségei. In: Ritoókné Ádám Magda (szerk.): A tanácsadás pszichológiája. Szöveggyűjtemény. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Mező F. (2004): A tehetség tanácsadás kézikönyve. Tehetségvadász Stúdió ¬– Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület, Debrecen. 

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Harsányiné Petneházi Ágnes