Tantárgy kódja

FR1103L

Tantárgy neve

Mentálhigiéné

Kredit

5

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

15 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A hallgató legyen tisztában a mentálhigiéné alapfogalmaival, történeti alakulásával, fontosabb alkalmazási területeivel. Legyen tisztában a mentálhigiéné módszereivel, a prevenció és a promóció jelentőségével. Ismerje a mentálhigiéné különböző laikus és professzionális intézményeit, az iskola és ezen belül pedagógus és a fejlesztőpedagógus szerepét, lehetőségeit a mentálhigiéné és a lelki egészségvédelem területein. Legyen tisztában a segítőfoglalkozásúak lehetséges mentálhigiénés problémáival és az abból kivezető utakkal. Ismerje a pozitív pszichológia fő téziseit, alkalmazási lehetőségeit a mindennapokban.

Cél angol

To introduce the basic concepts, history and application areas of menthal hygiene. To describe the role and the techniques of prevention and promotion. To gain information on the professional and non professional institutions of mentalhygiene and the role of teachers and developmental teachers in the field of mentalhygiene. Gain perspective on educational mentalhygiene and the role of school and teachers. Mental problems of professional helpers.

Tartalom

A mentálhigiéné fogalma, helye a tudományok rendszerében, szükségessége, története. A mentálhigiéné módszerei. A prevenció és a promóció fogalma, a két fogalom közti szemléletbeli különbségek. A mentálhigiéné laikus intézményei (támogató hálók, a család, és az önsegítő csoportok). A mentálhigiéné professzionális intézményei az egészségügyi, szociálpolitikai és az oktatási intézmények. A segítők mentálhigiénés szükségletei – a burn out szindróma. További mentálhigiénés problémák; stressz, túlterheltség és következményei. Hatékony megküzdés pozitív pszichológiai ismeretek és attitűd segítségével.

Tartalom angol

The definition of mentalhygiene, its relation to other scientific fields and its history. The methods of mentalhigiene. The needs of professional helpers- burnout syndrome. The concept of prevention and promotion. Non professional institutions (supporting networks, family and self-help groups). Professional institutions of mentalhygiene: medical care, social political systes and educational institutions. The mentalhygiene of helpers- burnout syndrome. Further mentalhygienic problems: stress, fatique and its consequences. Effective coping strategies which are based on positive psychological knowledge and positive attitudes.

Számonkérés

Kollokvium

Számonkérés angol

Examination

Irodalom

Buda B. (2003): Az iskolai nevelés – a lélek védelmében. Az iskolai mentálhigiéné alapelvei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 12-78, 153-207. Buda B. (2003): A lélek egészsége. A mentálhigiéné alapkérdései. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 5-116. Gerevich J.(szerk.)(1997): Közösségi mentálhigiéné. Animula, Budapest. Kézdi B. (1998): Iskolai mentálhigiéné. Pannónia, Pécs. Ónody S.: Kiégési tünetek (burnout szindróma) keletkezése és megoldási lehetőségei. In: Új Pedagógiai Szemle, 51. évf. 5. sz. 2001. május (http://epa.oszk.hu/00000/00035/00049/2001-05-ta-Onody-Kiegesi.html Seligman, M. E. P. (2008): Autentikus életöröm – A teljes élet titka. Laurus Kiadó, Budapest.

Irodalom angol

Buda B. (2003): Az iskolai nevelés – a lélek védelmében. Az iskolai mentálhigiéné alapelvei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 12-78, 153-207. Buda B. (2003): A lélek egészsége. A mentálhigiéné alapkérdései. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 5-116. Gerevich J.(szerk.)(1997): Közösségi mentálhigiéné. Animula, Budapest. Kézdi B. (1998): Iskolai mentálhigiéné. Pannónia, Pécs. Ónody S.: Kiégési tünetek (burnout szindróma) keletkezése és megoldási lehetőségei. In: Új Pedagógiai Szemle, 51. évf. 5. sz. 2001. május (http://epa.oszk.hu/00000/00035/00049/2001-05-ta-Onody-Kiegesi.html Seligman, M. E. P. (2008): Autentikus életöröm – A teljes élet titka. Laurus Kiadó, Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika

Ekvivalencia

PSC1121L, MH1102L