Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > A fejlődés elméleti kérdései

Tantárgy kódja

FR1101L

Tantárgy neve

A fejlődés elméleti kérdései

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga


Féléves órszám

9 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A kurzus célja átfogó ismeretek szerzése az egyes életkorok sajátosságairól, és az ettől eltérő fejlődés zavarairól. A hallgató elsajátítja a fejlődéslélektan alapfogalmi rendszerét és szakmai szókészletét, hallgatók képet alkotnak a pszichológiai folyamat egységes voltáról, így a különböző életkori szakaszok jellemzőiről. A hallgató megismeri a pszichikus fejlődés természetét, szabályszerűségeit és determinánsait, személyiség fejlődését, az értelmi és érzelmi fejlődéssel kapcsolatos elméleteket és kutatási eredményeket, a pszichés fejlődés életkori és egyéni sajátosságait, az értelmi és érzelmi működés egységét és az érzelmi intelligencia szerepét.


Cél angol

The aim of the course to gain up to date inforation on the determinants of development using basic psychological knowledge.


Tartalom

A fejlődéslélektan, mint tudomány, története, nyitott kérdései. Az emberi fejlődés törvényszerűségei, fejlődéselméletek (Freud, Erikson, Piaget, Wallon, Bruner, Vigotszkij). A fejlődés meghatározói: Biológiai okok: gének, ikerkutatások. A fejlődés meghatározói: A szocializáció folyamata, alapvető formái (identitás, utánzás, azonosulás, tanulás). A fejlődés meghatározói: Környezeti okok, szocializáció: család, testvérek. A fejlődés meghatározói: Környezeti okok, szocializáció: intézmények, kortársak, kultúra. Vizsgálati módszerek. A játék fogalma, elméletei, típusai, vizsgálati lehetőségei. A fejlődés eltérő üteme: akceleráció, regresszió, retardáció. A fejlődés zavarai. A tanulás pszichológiai alapjai. A pszichikus funkciók és szocializáció zavarai.


Tartalom angol

Developental psychogogy as a scientific field, open questions. Principles of human developent. Theories of developent (Freud, Erikson, Piaget, Wallon, Bruner, Vigotszkij). Deterinants of developent. Exainational methods. Different development path: acceleration, regression, retardation. Developental disorders.


Számonkérés

Kollokvium


Számonkérés angol

Examination


Irodalom

Cole, M. — Cole, S. R. (1997): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest. Danis, I., Kalmár, M. (2011). A fejlődés természete és modelljei. In: Danis I., Farkas, M., Herczog, M., Szilvási L. (szerk.) Biztos Kezdet Kötetek I.: Génektől a társadalomig: a koragyermekkori fejlődés színterei. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest. 76-125. Anderson, M. (1998): Az intelligencia fejlődése. Kulturtrade Kiadó Kft., Budapest. Herczog, M. (2008) A koragyermekkori fejlődés elősegítése. In: Fazekas – Köllő – Varga (szerk.) Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Ecostat, Bp. Bernáth, L., Solymosi, K. (szerk.) (2001). Fejlődéslélektan. Olvasókönyv. Tertia, Budapest


Irodalom angol

Cole, M. — Cole, S. R. (1997): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest. Danis, I., Kalmár, M. (2011). A fejlődés természete és modelljei. In: Danis I., Farkas, M., Herczog, M., Szilvási L. (szerk.) Biztos Kezdet Kötetek I.: Génektől a társadalomig: a koragyermekkori fejlődés színterei. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest. 76-125. Anderson, M. (1998): Az intelligencia fejlődése. Kulturtrade Kiadó Kft., Budapest. Herczog, M. (2008) A koragyermekkori fejlődés elősegítése. In: Fazekas – Köllő – Varga (szerk.) Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Ecostat, Bp. Bernáth, L., Solymosi, K. (szerk.) (2001). Fejlődéslélektan. Olvasókönyv. Tertia, Budapest


Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Almássy Zsuzsanna Katalin

Ekvivalencia

PSB1130L