Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > A tehetségkutatás története

Tantárgy kódja

PSG1117L

Tantárgy neve

A tehetségkutatás története

Kredit

5

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

15 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

Megismertetni a hallgatókkal a tehetséggondozás és kutatás történetét az ókortól napjainkig. Ezáltal a hallgató ismerje meg a tehetséggondozás és kutatás főbb eseményeit, fordulópontjait, építse be értékrendjébe a tehetségek érdekében tett erőfeszítéseket, alkotó módon viszonyuljon a tehetséges tanulók igényeihez és a tehetségfejlesztő programokhoz.

Cél angol

Familiarize students with history of talent’s maintenance and research from ancient times to nowadays. Hereby students get acquainted with episodes and turning points of talent’s maintenance and research, build in theirs worth the efforts what make because of the talents, and relate creative to the talents’ needs and talent supports programs.

Tartalom

Tehetséggondozás a régmúltban: az ókori Kína, Görögország, Róma, középkor, reneszánsz, reformáció. A tehetség tudományos kutatásának kezdetei a XIX. Században: Dalton, Lombroso. A tehetség mint intellektuális képesség: az intelligenciavizsgálatok története, az intelligenciastruktúra kutatásának története. A tehetséggondozási mozgalom története az Egyesült Államokban: Termantól a Marland-jelentésig, A Nemzeti Tehetségügyi Hivatal és a Nemzeti és Állami Tehetségügyi Vezetőképző Intézet tevékenysége, állami és helyi intézkedések, új tendenciák a tehetségesek oktatásában. Tehetséggondozás Németországban. Tehetséggondozás Izraelben. A tehetséggondozás története Magyarországon: első szakasz: a századfordulótól 1931-ig, a második szakasz: 1935-1948, a harmadik szakasz: 1979-től napjainkig.

Tartalom angol

• Talent support at departed era: ancient China, Greece, Roma, Middle Ages, renaissance, reformation • Beginning of academic talent’s research in the XIX. Century: Dalton, Lombroso. • Talent like intellectual skill: history of intelligence research, history of intelligence structure’s research. • History of talent maintenance’s movements in the USA from Terman to Marland report • Function of the National Talent Office and the National and State Talent Head trainer Institute: state and local measures, new tendency of the talent’s education. • Talent’s maintenance in Germany • Talent’s maintenance in Israel • History of talent’s maintenance in Hungary: first session: from turn of the century to 1931, second session: 1935-1948, third session: 1979-nowadays

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

• Czeizel Endre (1997): Sors és tehetség. Fitt Image – Minerva Kiadó, Bp. III. fejezet 83-105. • Herskovits Mária (1996): A tehetségfejlesztés különböző útjai – nemzetközi körkép. In: A tehetségfejlesztés pszichológiája (szerk. Balogh László, Herskovits Mária, Tóth László). Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. 129-142. • Tóth László (2003): A tehetségfejlesztés kisenciklopédiája. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen • Tóth László (1998): A tehetségesek tanítása. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. 1. és 13. fejezet • Ágoston György (1985): Tézisek az iskolai tehetségnevelésről. Pedagógiai Szemle, 1985/2. 137-142. • Báthory Zoltán (1989): Tehetségnevelés és iskola. In: Ranschburg Jenő (szerk): Tehetséggondozás az iskolában. Tankönyvkiadó, Bp. • Michael Vorbeck: Tehetséggondozás – európai megvilágításban. In: Tehetség és társadalom. Konferenciaanyag (szerk.:Herskovits Máris – Polonkai Mária). Debrecen, 1998. 7-17.

Irodalom angol

• Czeizel Endre (1997): Sors és tehetség. Fitt Image – Minerva Kiadó, Bp. III. fejezet 83-105. • Herskovits Mária (1996): A tehetségfejlesztés különböző útjai – nemzetközi körkép. In: A tehetségfejlesztés pszichológiája (szerk. Balogh László, Herskovits Mária, Tóth László). Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. 129-142. • Tóth László (2003): A tehetségfejlesztés kisenciklopédiája. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen • Tóth László (1998): A tehetségesek tanítása. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. 1. és 13. fejezet • Ágoston György (1985): Tézisek az iskolai tehetségnevelésről. Pedagógiai Szemle, 1985/2. 137-142. • Báthory Zoltán (1989): Tehetségnevelés és iskola. In: Ranschburg Jenő (szerk): Tehetséggondozás az iskolában. Tankönyvkiadó, Bp. • Michael Vorbeck: Tehetséggondozás – európai megvilágításban. In: Tehetség és társadalom. Konferenciaanyag (szerk.:Herskovits Máris – Polonkai Mária). Debrecen, 1998. 7-17.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika